Informace z Mistrovství České Republiky z chorvatské Viganje….čtěte aktualizované reporty a sledujte výsledky našich závodníků…
Průběh závodu – viz. celý článek
Fotografie od Honzy Skřepka
1. den:
Ve Viganji se od minulého roku nezměnilo téměř nic. Čas tu plyne stále takbez stresu jako vždycky, snad jen to vedro není letos tak hrozné. Účast závodníků je letos hojná. Svědčí o tom 49 přihlášených, z toho 17 závodníků z ČR.
Po tréninkovém víkendu, kdy foukal slušný Mistral, nás čekalo dnes Jugo osíle 3-6 m/s, což bylo poněkud zklamáním. Nicméně skipper's meeting proběhlnačas a hodinu po něm už byl první start. TraÅ¥ byla postavena tak, že horní bóje byly umístěny těsně pod kosou, tak z toho měli něco i povalující se koupáci.
Odjely se tři rozjížďky ve slabém, ale poměrně stálém větru. Žádná taktika nebyla třeba, jedno až 2 réčka na stoupačku – dle směru startu – a 3 halzy. Jediná taktikabyla včas odstartovat, což byl na poměrně krátké čáře pro mnohé kámen úrazu. Po každém startu se tedy půlka závodního pole pohupovala na startovní čáře a ta šikovnější půlka už byla v polovině stoupačky.
Předpověď na další dny nic moc dobrého nevěstí, ale necháme se překvapit.
Viganj – 2. den:
Dnešní Jugo bylo slabší i silnější než včera, to znamená velmi poryvové.Foukalo od 3 do 8 m/s, vítr navíc ještě trochu skákal, byla to taková průprava na naše přehrady.
Odjely se opět tři rozjížďky a jelikož první start byl už brzy ráno v 11, ve dvě jsme měli padla. Poté byla postavena traÅ¥ na slalom, ale rozhodčí usoudili,že vítr nemá dostatečnou sílu a závod ve slalomu se neuskutečnil.Rozfoukalo se samozřejmě v okamžiku, kdy byl ohlášen "no more race today ".
Ve Formuli se na první místo z Čechů a celkově na 4. probojoval Karel Lavický,který tak sebral vedení že včerejška Slaďochovi. Tomu se dnes nedařilo a dostal se před něj i Patrik Hrdina.
Ve Viganji jinak panuje horko a pohoda, tři rozjížďky denně jsou tak akorát,
aby nenarušily dovolenkový režim.
Viganj, 3. den:
Dnes přišel vítr! S oblačnou oblohou a teplotami o dost stupňů nižšími, než v předchozích dnech. Den začal už v 11 hodin třemi rozjížďkami ve formuli. Chorvati jsouletos přesní, na rozdíl od mnoha závodníků, kteří první rozjížďkunestihli. Senzační vítězství v této rozjížďce získal Filip Myška, kterého po dojetí čekal aplaus na břehu. Aby dokázal, že to nebyla náhoda, i v další rozjížďce se pohyboval mezi prvními. Na třetí rozjížďku už opravdu docela foukalo a stala se kořistí Stojana Vidakoviče před Lukou Mrakovičem. Karel Lavický dojel čtvrtý. Formule byla tedy pro dnešek za námi a následovat měl slalom.
Vítr mezitím zesílil na poctivých 10-12 m/s a na vodě byly k vidění závodní hračky v Chorvatsku nevídané. Plachty 6.2 – 7.0 m2 a prkna do 100 litrů. Po dvouhodinovém čekání, kdy většina závodníků jen lehce ladila materiál a šetřila síly, se konečně začal dít slalom. K překvapení všech byly utvořeny 4 skupiny, z každé postupovali 4! nejlepší do semifinále a z toho potom 4 nejlepší do finále. Kdo nepostoupil do semifinále, jel malé finále. Kdo nepostoupil ze skupiny, měl smůlu a dál nejel. Byla to tedy hra nervů, každá chyba byla trestána vyřazením. Způsob slalomu to byl také poněkud archaický, ale nutno říct, že po počátečním čekání to mělo potom docela spád.
Do prvního finále se probojoval se svými železnými nervy Patrik Hrdina, potom Honza Štěpánek, Skřepíno a Karel Lavický. Patrik v napínavém finále vybojoval třetí místo a první z Čechů a špatně si nevedli ani ostatní naši zástupci. Malé finále si podmanil Michal Kvašňovský. V průběhu závodu vítr sice trochu slábl, ale pořád ho bylo dost na druhou rundu slalomu. Ta proběhla opět svižně a i finále se jelo ještě v ucházejícím větru. Patrik obhájil své třetí místo a aspiruje na Českého vítěze slalomu.
K večeru jsme ještě byli svědky menšího tsunami, když nezvykle silnývítr natlačil vodu na břeh a silnice vedoucí podél kempu byla totálně zaplavena vodou a zavalena kamením, které na ní vlnyvyházely. Zřejmě jsme měli docela štestí na pořádnou větrnou porci.
Viganj 4. den:
Jednou jsi dole a jednou nahoře. Včera foukalo a dnes ne. Když už to vypadalo na vytoužený restday, slabý Mistral zesílil natolik, že rozhodčí zatroubil na vodu. První rozjížďka ještě ušla, všichni jeli a nikdo si nestěžoval. Druhá už byla horší, vítr byl opravdu slabý a byla to děsná makačka udržet prkno ve skluzu. Ale budiž, jezdit se musí i ve slabém větru. Ovšem to, co předvedl rozhodčí ve třetí rozjížďce, to nepochopil nikdo. Je s podivem, v jak slabém větru se formule rozjede. Ale stojí to strašně síly a vzteku. Zastavovali se všichni a rozjížďka trvala snad třičtvrtě hodiny. Doposud báječný závod byl tak hrubě zprzněn a je to škoda.
Viganj 5. den:
Minulý rok velká část závodníků podepsala petici za odvolání pana rozhodčího. Bohužel se tak nestalo a tento arogantní borec opět zkazil doposud pěkný závod. Už v 11 hodin vyhnal všechny na vodu a ve větru 2-5 m/s, který navíc hodně skákal, přinutil závodníky odkroužit 3 rozjížďky. To vše při odjetých 12-ti rozjížďkách a předpokladu, že odpoledne vítr zesílí. Což se samozřejmě stalo, poslední rozmauka už byla lepší a slušný vítr kolem 6 m/s foukal až do večera. Je to velká škoda, protože letos jsme zatím opravdu měli zde ve Viganji na vítr štěstí, navíc foukalo skoro každý den jinak, takže to byl pestrý pretěk. Dnešek byl úplně zbytečný a závod to hodně poznamenalo. Škoda. Formule je nicméně odjetá v počtu patnácti rozjížděk, z nichž 12 bylo celkem v pořádku a zítra, pokud se pojede, tak jenom slalom.
Viganj 6. den:
Probudili jsme se do šedivého deštivého dne a poměrně čerstvého Juga. Dopoledne přišla nejdříve větrná smršÅ¥ a po ní mocný liják. Když se mrak, který se doslova válel po vodě, vypršel, jižní vítr se ustálil a mohl se jet slalom. Úvodní heaty se jely ve slušném větru přes 8m/s, ten ale v průběhu závodu slábl a na finále už stěží přesahoval 6 m/s. Přesto se odkroužila slušná eliminace slalomu a rozhodčí ohlásil konec závodu.
Viganj už asi jiná nebude. Tedy, mohla by být, kdyby se rozhodcování chopil někdo schopnější. Pan rozhodčí Dražen Zdelarec je opravdu mistr v promrhávání dobrého větru a pouštění rozjížděk do toho nejhoršího. Navíc ještě vyniká arogancí. Pro zajímavost, Chorvatů bylo letos přihlášeno do závodu ve Formuli 7! Zbytek pole tvořilo 18 Čechů, Slovinci, Srbové, Rakušané, Poláci, Litevci, Slováci, Maďaři a Australan Tibor. Startovní pole, které by si každý organizátor závodu mohl jen přát. Ale když panu rozhodčímu občas někdo velmi slušně přijel říct, že má krátkou a úplně křivou startovní čáru, nebo že limit na Formuli je 7 uzlů a fouká jich 5, vždy byl tento dotyčný velmi povýšeně poslán k šípku. Letos foukalo každý den závodu a vítr byl téměř pokaždé jiný, což bylo fajn. Mohlo se odjet alespoň dvakrát tolik slalomů a formule v pěkném větru. Škoda. Příští rok budeme asi muset přesunout mistrovství ve Formuli někam jinam, ale bude těžké najít závod, který takhle příjemně spojuje dovolenou a sport, jako je Viganj.